marathonjohanna.blogg.se

Är en helt vanlig Johanna som i januari kommer att börja min stora resa mot målet ! Jag kommer med coaching av Susanne Dalsätt och Daniel Roxvret att komma i så bra form att jag i juli kommer att springa 4,2mil!. Japp ni hörde rätt! Ett marathon.. jag! Häng med på min resa!

Göteborgsvarvet

Publicerad 2013-05-19 20:37:08 i

Denna helg har varit inplanerad ett år! Jag och mina vänner att planerat att fixa 21 km i Göteborg. Och nu var den dagen här! Fixa ett halvmarathon och sen njuta på hotellrummet och glo festivalen.
Kvällen innan kom jag hem från Spanien så det var ställa om fokus på en gång från semester till en stor prestation som det är för mig att fixa 21 km. Dagen började med värme värme värme ! Oj det hade jag inte räknat med och trots jag gillar värme är det jobbigt att springa i värme .

Massa folk mycket kö till nummerlappar , väskinlämning, fylla på vatten och toa.
Inte så konstigt med över 60.000 anmälda!


Jag hade bestämt mig att det det lugnt lugnt lugnt i början och inte dras med i tävlingen. Ville inte få känslan innan. 11-12km att det kändes jobbigt att det var långt kvar eller att jag hade ont någonstans.

Jag skulle starta 15:13!
När vi fick starta tog jag det oerhört lugnt! Folk sprang om mig o jag kände ingen stress , hörde i lurarna att mitt tempo var lugnare att jag tänkt mig men kände mig nöjd med det! Tog det lungt!
jag lunkade vidare och ville bara njuta av folket stämningen och hettan;)

Det gick fint ... 5 km skylten kom och den berömda bron där det är uppför men jag tog det lungt så bron gick fint! Men redan där började många gå...

Joggade vidare och hörde i mina lurar att tempot inte var fort alls men höll tempot och ville ha känslan så länge som möjligt att det kändes " lätt" och att kroppen var pigg och skallen med !
Sen kom 1 mil skylten och tiden dit är inget att skryta med... Men vid än mil kände jag att det var roligt , benen pigga och jag hade ork! Men oj va skönt med alla vattensprutande människor och vattenspridare längs vägen!

Sen närmare jag mig 14-15 km. Varmt varmt! Jag hade fått tips att stanna och ta vatten vid varje kontroll och det gjorde jag . Stannade inte alltid till men drack vatten vid varje kontroll och slängde det sista i ansiktet.
Det kom lite lite regn på mig och ljuvligt! Annars denna kvava luft !

Uppför avenyn var JOBBIGT.. Kändes som jag aldrig kom upp och här fick jag gå lite... Men väl uppe tog jag mig vatten och man fick en svamp med vatten skönt! Nu var det bara ca 5 km kvar och det var de längsta km jag någonsin sprungit! Nu var det tufft...
Utmed vägen låg folk .. Och ambulans kom och hämtade folk som var helt utslagna! Märklig känsla att springa förbi bårar med utslagna människor med dropp.
Vid 18km var jag trött tröttare tröttast och fick gå lite .. Nu var det inte långt kvar men oj oj vad långt det kändes. In i skogen och sen var det inte långt kvar. Oj oj oj...
Underbart härliga människor längs hela vägen! Och de sista ropen kom igen nu !! Inte långt kvar! Där satt folk på sina filtar och åt och drack medans jag höll på med ett halvmarathon . Coolt!

In på stadion och där hände något!
Nu katten var jag snart i mål och jag sprang som aldrig förr !! Oj oj vad kraft jag fick.
In i mål !!! Där en funktionär sprutade vatten i ansiktet och gratta till ett bra lopp ! Jag klarade det!! Nu när jag skriver detta börjar jag gråta... Jag klarade 21 km!!!!!!!! Fick min fina medalj och banan Och kexchoklad som var ljuvligt gott.Jag är oerhört stolt att klara mitt mål med detta varv att ta mig runt! Och jag är faktiskt redan sugen på nästa Gbg - varv!!

I dag känns benen helt ok! Har ont i tårna men jag känner mig faktiskt riktigt fräsch! Och oerhört stolt över mig själv! Jag! Johanna klarat ett Göteborgsvarv det ni!

Nu laddar jag till sommartåget 42km!!

Kommentarer

Postat av: Chatrine

Publicerad 2013-05-20 10:25:18

Bra jobbat! Hoppas din sköna känsla finns kvar idag oxå :-)

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-05-20 12:54:39

Wow vad roligt att läsa din berättelse! Super bra jobbat! Kram

Postat av: jennie

Publicerad 2013-06-03 19:42:07

Helt fantastisk läsning, jag får tårar i ögonen när jag läser.
Jag hade tappat bort denna blogg men tänk att man hittar den om man googlar "Johanna Rudenstam maraton", häftigt va?!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela